- shares
- Zdieľať na Facebooku
S príchodom zimného obdobia vzrástla aj nespokojnosť obyvateľov. Husté sneženie a tuhé mrazy komplikujú vodičom dopravu, chodci sa sťažujú na problematické chodníky. Tie sú podľa ich slov spolu s parkoviskami zasnežené a neodhrabané. Tohto roku trápi Vranovčanov aj zľadovatená dlažba na zrekonštruovanej pešej zóne.
Správcovskou spoločnosťou je Mestský bytový podnik a.s., ktorý na základe platnej zmluvy s mestom Vranov n.T. vykonáva údržbu ciest a chodníkov v meste. Podľa riaditeľa spoločnosti disponuje podnik technicky, výkonovo a ekonomicky zastaralým mechanizmom a vozidlového parku, čo pri hustom snežení sťažuje a spomaľuje údržbu.Technický vozidlový park je majetkom mesta v správe spoločnosti Mestský bytový podnik, a.s. s priemerným vekom 23 rokov. Spoločnosť na zakúpenie nových mechanizmov financie nemá.
MsBP a.s. vo Vranove n T. má s mestom uzatvorenú zmluvu na zimnú a letnú údržbu mestských komunikácií a chodníkov v dĺžke viac ako 100 kilometrov. Na základe tejto zmluvy sú podľa vyjadrenia riaditeľa akciovej spoločnosti tieto činnosti zabezpečované pracovníkmi MsBP a.s., v zmysle VZN mesta č. 69/2005. Priemerný vek techniky, ako už bolo uvedené je 23 rokov. Technické vybavenie a zastaralý vozový park požiadavkám a potrebám súčasnej doby už vyhovujúci nie je. „Naša spoločnosť disponuje s jedným zariadením na odpratávanie chodníkov bez variability zmien, vzhľadom na šírkové rozmery chodníkov. Toto zariadenie slúži na odstraňovanie snehu z chodníkov, čím zabezpečuje, aby boli schodné. Tento mechanizmus má trinásť rokov a pri priemernej rýchlosti štyri kilometre za hodinu trvá úprava všetkých chodníkov štrnásť hodín. Ak by sme použili tri takéto mechanizmy, čas údržby chodníkov by sa skrátil na štyri a pol hodiny. Tzn., že kým dokončíme celý štrnásťhodinový cyklus na dĺžke napríklad 56 kilometrov, počiatočne upravené chodníky sú pri hustom snežení opäť zasnežené,“ vysvetlil Ján Lapčák, riaditeľ MsBP vo Vranove. Dodal, že na všetky miestne komunikácie má spoločnosť k dispozícii okrem už uvedeného mechanizmu aj jedného sypača zn. Liaz, dve traktory na pluhovanie ciest, ktoré sú technicky zastaralé a ich prevádzka je finančne náročná. Ďalším technickým problémom je podľa jeho slov aj šírka chodníkov. Rozmery chodníkov údajne nie sú štandardné na šírku a rozmery mechanizmov.
Chýbajú financie na nové mechanizmy
Ako riaditeľ uviedol, finančnými prostriedkami na zakúpenie ďalších technických zariadení spoločnosť nedisponuje. Príjmy, ktoré mali byť kumulované z činnosti podniku neumožňovali nákup, nakoľko okrem iného boli použité v minulosti s vysporiadaním otázky neplatičov. Tejto spoločnosti, ktorá má na starosti aj správu obecných bytov, nebytových priestorov a preferovaním iných činností v minulosti, tak neplatiči spôsobili celkový dlh vo výške cca 808 tis. eur. „Táto suma by vykryla nákup štyroch nových mechanizmov v závislosti technickej špecifikácie,“ dodal riaditeľ s tým, že mesto predložilo v r. 2009 žiadosť o nenávratný finančný príspevok v rámci Operačného programu Životné prostredie na MŽPSR, z ktorého mali byť zakúpené aj potrebné mechanizmy na údržbu. Ako sme sa však informovali na odbore výstavby na MsÚ vo Vranove, ani zrealizovanie tohto projektu zimnej údržbe v našom meste nepomôže. Ako sme sa však informovali na odbore výstavby, ŽP a dopravy na MsÚ vo Vranove, ani zrealizovanie tohto projektu zimnej údržbe v našom meste nepomôže. Projekt bol síce úspešný a schválený na MsZ v roku 2009, v rámci tohto projektu by však mali byť zakúpené štyri vozy s nadstavbami na LETNÚ údržbu komunikácií a momentálne prebiehajú verejné obstarávania na výber dodávateľa vozidiel.
Zľadovatelá dlažba na pešej zóne nie je úlohou MsBP
Medzi ďalšie problematické mestské časti patrí aj klzká dlažba v rekonštruovanej pešej zóne. Podľa vyjadrenia riaditeľa MsBP však údržba tejto časti nie je úlohou MsBP. „Podotýkam, že počas víkendu 49. týždňa nedošlo k odprataniu snehu na mestských zrekonštruovaných častiach od Pošty smerom k VÚB banke, nakoľko MsBP ako správca nemohol zrealizovať túto údržbu vzhľadom zákazu vstupu mechanizmov na zrekonštruované časti. Oficiálne totiž nebolo vydané povolenie vykonávať mechanizovanú údržbu na uvedených priestranstvách, vzhľadom na záruky a možné poškodenie dlažieb, svetiel, povrchu,“ dodal riaditeľ MsBP. Poznamenal, že na základe spoločného stretnutia s kompetentnými došlo k dohode o údržbe len určitej časti a tou je cyklistický chodník. Ten bude udržiavaný mechanizovane pracovníkmi MsBP, ostatné časti si bude zabezpečovať mesto pracovníkmi v rámci aktivačných prác. „Je nutné podotknúť, že podľa platného VZN č. 69/2005 je každý vlastník, nájomca či správca budovy, ktorá sa nachádza v mestskej časti, vrátanie zrekonštruovanej časti je povinný udržiavať poriadok a v zimnom období zabezpečovať schodnosť chodníka od 6h do 21h. V prípade záujmu môže o túto činnosť požiadať našu spoločnosť MsBP a.s. externe za úhradu,“ vysvetlil Ján Lapčák.
Ďalším problémom pri pluhovaní zasnežených komunikácií je spôsob parkovania vozidiel a množstvo parkovacích plôch. Riaditeľ totiž tvrdí, že vzhľadom na parkovanie osobných motorových vozidiel na jednotlivých miestnych komunikáciách v nočných hodinách, prípadne počas víkendu nie je možné úplne vykonať zimnú údržbu, ako je odpluhovanie a posyp komunikácií, prípadne parkovísk. „Problémom je hustota zaparkovaných vozidiel na jednotlivých sídliskách, ako napr. sídlisko Okulka a Ul. Duklianskych hrdinov. Ideálne pre úplné zabezpečenie zimnej údržby parkovísk je čistenie v nočných hodinách za predpokladu prázdnych parkovísk mesta Vranov,“ dodal riaditeľ so žiadosťou o trpezlivosť pri odpratávaní a pluhovaní povrchu vozoviek a chodníkov . Zároveň upozornil na skutočnosť, že vzhľadom na avizované poveternostné podmienky bude tohtoročná údržba ciest a chodníkov finančne náročnejšia ako v predchádzajúcich rokoch. Náklady môžu byť mnohonásobne vyššie ako bola prognóza.
V rámci technickej prípravy na zimnú údržbu boli práce začaté v septembri a prebiehali súbežne s výkonom letnej údržby. „Príprava spočívala v technickej príprave mechanizmov vzhľadom na vek, počet najazdených kilometrov a zabezpečení posypového materiálu ako je soľ, inertný, prípadne iný posypový materiál,“ priblížil Ján Lapčák, riaditeľ MsBP a.s. vo Vranove n. T. V závere dodal, že vzhľadom na technické možnosti vozidlového a mechanizovaného parku sa budú pracovníci spoločnosti v rámci zimnej údržby snažiť o zabezpečenie požadovanej schodnosti komunikácií a chodníkov mesta Vranov nad Topľou a tým zabezpečiť plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky.
Komentáre